• 6 minut czytania

Jak przygotować firmę do zmiany siedziby biurowej: Krok po kroku

Dowiedz się, jak krok po kroku przygotować firmę do przeprowadzki do nowego biura. Praktyczne porady dotyczące planowania, komunikacji i logistyki.
Jak przygotować firmę do zmiany siedziby biurowej: Krok po kroku
Autor: Redakcja wynajembiur.pl

Zmiana biura jest procesem wymagającym precyzyjnych działań na wielu płaszczyznach. Dzięki zaplanowaniu ich z odpowiednim wyprzedzeniem, zminimalizujemy przestoje i zapewnimy niezakłócone działanie firmy podczas etapu dużych zmian. Kluczem do sukcesu jest jasny plan, który obejmie każdy aspekt przeprowadzki – od logistyki, przez komunikację z zespołem, po kwestie techniczne.

Planowanie przeprowadzki: Od czego zacząć?

Wynajem powierzchni biurowej w nowej lokalizacji wiąże się najczęściej ze zmianami zachodzącymi w przedsiębiorstwie, które rośnie w siłę i potrzebuje większej przestrzeni lub przeciwnie – skaluje działalność pod kątem optymalizacji kosztów. Warto mieć świadomość, że samo planowanie przeprowadzki to jeden z najbardziej złożonych etapów całego procesu.

Kluczowym elementem jest wybór odpowiedniego terminu na przeprowadzkę tak, by w jak najmniejszym stopniu wpływała ona na zakłócenia w codziennej pracy.

Kolejnym krokiem jest stworzenie harmonogramu, który obejmie każdy etap przeprowadzki – od przygotowania nowej lokalizacji, przez logistykę transportu, aż po zapoznanie pracowników z nowym biurem. Postarajmy się, by harmonogram ten był realistyczny, ale jednocześnie elastyczny tak, by można było wprowadzać ewentualne korekty w przypadku nieprzewidzianych opóźnień.

Warto też przydzielić w firmie role, zakres odpowiedzialności i przypisanie konkretnych zadań odpowiednim osobom lub zespołom. Ograniczamy w ten sposób ryzyko niedopatrzeń. Nie można także zapominać o budżecie. Zmiana biura wiąże się z kosztami, dlatego oprócz przygotowania planu przeprowadzki, dobrze jest także stworzyć dla niej kosztorys. I warto od razu przewidzieć margines bezpieczeństwa na wypadek niespodziewanych wydatków, który pozwoli uniknąć problemów finansowych.

Skontaktuj się z nami

Komunikacja z zespołem: Jak przygotować pracowników do zmiany siedziby?

Wynajem biura w nowej lokalizacji, przeprowadzka i zmiany, które zawsze towarzyszą temu etapowi rozwoju firmy, wymagają odpowiedniego przygotowania na nie całego zespołu. Transparentne komunikowanie powodów, dla których wybrane zostało nowe miejsce, z pewnością zmniejszy poziom stresu odczuwanego przez pracowników i zapewni płynne przejście do nowego miejsca pracy.

Pierwszym krokiem powinno być jak najwcześniejsze poinformowanie zespołu o planowanej zmianie. Otwartość w tej kwestii buduje zaufanie. Ułatwia pracownikom mentalne przygotowanie się do przeprowadzki. Wynajem biura w nowym miejscu to duża zmiana, ale by pracownicy odczuwali ją jako coś pozytywnego, warto ich zaangażować w cały proces. Tak, by czuli się częścią tych zmian. Po przeprowadzce należy przewidzieć czas na oswajanie się ze zmianą, bo z pewnością nastąpi reorganizacja pewnych codziennych rutyn, wynikających choćby ze specyfiki nowego miejsca czy dojazdów.

Pomocne będzie z pewnością zaplanowanie spotkania informacyjnego i integracyjnego, które pomogą pracownikom w przystosowaniu się do nowej przestrzeni. Można rozważyć także stworzenie dedykowanego zespołu lub skorzystania ze wsparcia zewnętrznego eksperta, który przeprowadzi firmę przez etap zmian.

Przeniesienie infrastruktury IT: Kluczowe wyzwania i rozwiązania

Zmiana biura wiąże się także z koniecznością przeniesienia infrastruktury IT firmy. Z pozoru może się to wydawać kłopotliwe, jednak wpisanie tych działań we wspomniany plan, z podziałem na poszczególne etapy, znacznie ułatwi cały proces. Najważniejszym wyzwaniem jest uniknięcie większych przestojów. Oznacza to, że kluczowe systemy, serwery, sieci i sprzęt muszą być przeniesione bez zakłóceń w obszarze dostępności do danych i usług wykorzystywanych w codziennej pracy.

Szczególnie istotne staje się tu ścisłe współdziałanie z zespołem IT firmy i zewnętrznymi dostawcami usług, których zadaniem jest zadbać o płynny transfer sprzętu i oprogramowania. Przeniesienie infrastruktury IT musi być poprzedzone utworzeniem kopii zapasowych wszystkich danych oraz przetestowaniem nowych rozwiązań na miejscu. Bezpieczeństwo informacji powinno być dla nas priorytetem na każdym etapie, począwszy od zabezpieczenia sprzętu podczas transportu, po konfigurację nowej sieci w nowym biurze.

Ważne jest również uwzględnienie kompatybilności systemów z nowymi warunkami – zarówno jeśli chodzi o przepustowość łączy internetowych, jak i zasilanie oraz chłodzenie serwerowni. Wynajem powierzchni biurowej w nowym miejscu to także dobra okazja, by przeprowadzić swego rodzaju remanent infrastruktury IT. Zidentyfikować elementy wymagające modernizacji lub wymiany, wprowadzić innowacje, które mogą wpłynąć na sprawniejsze działanie firmy w nowej lokalizacji.

powierzchnie biurowe, biura na wynajem

Logistyka przeprowadzki: Jak uniknąć zakłóceń w działalności firmy

Zmiana biura nie musi się wiązać z poważnymi zakłóceniami w działalności firmy. Liczy się dobry plan, który pozwoli uniknąć chaosu podczas pakowania, przeprowadzki i przy organizacji nowego miejsca pracy. Warto poszukać z wyprzedzeniem wiarygodnej firmy transportowej, która ma doświadczenie w obsłudze tego typu projektów.

W kontekście minimalizacji zakłóceń w codziennej pracy, dobrym rozwiązaniem może być etapowanie przeprowadzki, czyli przenoszenie poszczególnych działów czy zespołów w różnym czasie, pozwalające firmie na bieżąco realizować swoje obowiązki. Jest to szczególnie istotne w przypadku działów operacyjnych, których przerwy w pracy mogłyby negatywnie wpłynąć na realizację zamówień czy obsługę klientów.

Wszystko jednak zależy od profilu i charakteru działalności przedsiębiorstwa, warto więc głęboko przeanalizować proces przeprowadzki konsultując się z pracownikami. Dobrze jest również wziąć pod uwagę fakt, że sprawna zmiana biura to nie tylko transport sprzętu i pracowników. Warto zorganizować wcześniejszą współpracę z firmami odpowiedzialnymi za instalację infrastruktury technicznej – w tym wspomnianą wyżej infrastrukturę IT, by była gotowa do pracy już w momencie przeprowadzki zespołu.

Co jeszcze przydaje się podczas zmiany biura? By na etapie planowania przewidzieć możliwe ryzyka i stworzyć plan awaryjny. Oby się nie przydał, ale warto, żeby istniał.

 

Zdjęcie profilu

Redakcja wynajembiur.pl

Redakcja wynajembiur.pl

Redakcja serwisu wynajembiur.pl to zespół doświadczonych ekspertów specjalizujących się w rynku nieruchomości komercyjnych i profesjonalnym doradztwie przy wynajmie biur.

Zobacz stronę autora

Inne artykuły

Zobacz więcej
Zobacz wszystkie

Masz pytania dotyczące oferty?

Opowiedz nam o swoich potrzebach, a my pomożemy 
Ci wybrać biuro dopasowane do Twojej firmy.
Napisz do nas!

    Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują ją Politykę Prywatności oraz Warunki Korzystania z Usług Google.