Podstawowym kosztem wynajmu biura jest czynsz, który regularnie będziesz uiszczać na rzecz wynajmującego. Pamiętaj, że jego wysokość możesz negocjować. Warto to robić, ponieważ będzie to koszt Twojej firmy przez najbliższe lata.
Jednym z najważniejszych elementów, wpływających na wysokość czynszu, jest okres najmu. Standardowo, przy tradycyjnych umowach, zaczyna się on od 5 lat. W ramach zachęt oferowanych przez wynajmującego możesz rozmawiać o zwolnieniu z czynszu, czyli tzw. ,,rent free”. Dzięki temu zyskasz kilka miesięcy z procentowo niższym czynszem, w zależności od wynegocjowanego pakietu zachęt. Weź także pod uwagę, że czynsz podlega indeksacji.
Przy porównywaniu ofert biur do wynajęcia najczęściej zwracasz uwagę właśnie na czynsz. Pamiętaj jednak, że zwykle istnieje także szereg kosztów dodatkowych. Ich dokładna analiza może wykazać, że propozycja z najniższą kwotą czynszu ostatecznie nie będzie dla Ciebie najkorzystniejsza. Na co więc jeszcze zwrócić uwagę?
Budżetowanie na wynajem biura wymaga precyzyjnego planowania finansów firmowych. Oprócz miesięcznego czynszu, konieczne jest uwzględnienie innych wydatków, takich jak opłaty eksploatacyjne, koszty energii czy Internetu. Tworząc budżet, miej na uwadze minimalny okres wynajmu, który może być wymagany przez właściciela nieruchomości.
Pamiętaj też, że koszt wynajmu biura może zmienić się w czasie. W zależności od konstrukcji umowy wynajmujący ma mniejszą lub większą swobodę w podnoszeniu czynszu. Powinieneś więc uwzględnić ewentualne podwyżki czynszu i innych opłat, które mogą wystąpić w przyszłości.
Dobrą praktyką jest również rezerwowanie środków na nieprzewidziane wydatki związane z utrzymaniem biura.
Koszt wynajmu biura jest zwykle znaczącą pozycją w budżecie wielu firm. Pamiętaj jednak, że masz w tym kontekście możliwość optymalizacji wydatków – możesz uwzględnić wynajem biura w rozliczeniach jako koszt uzyskania przychodu. Dzięki temu odliczysz go od podatku dochodowego. Warunkiem jest wykorzystywanie powierzchni do celów związanych z prowadzeniem firmy.
Ponadto, jeśli wynajmujesz biuro na cele biznesowe i jesteś czynnym podatnikiem VAT, masz prawo do odliczenia VAT od kosztów najmu. Zrobisz to na podstawie dokumentu poświadczającego transakcję, czyli faktury VAT.
Aby mieć pewność, że korzystasz z wszystkich dostępnych ulg podatkowych, możesz skonsultować się ze swoim księgowym lub doradcą podatkowym.
Aby korzystnie wynająć biuro dla swojej firmy, poświęć czas na szczegółowe przeanalizowanie umowy najmu. To ona będzie podstawą dochodzenia ewentualnych roszczeń obu stron.
Przy decyzji o wynajmie biura dla swojej firmy nie kieruj się wyłącznie wysokością czynszu. Dokładna analiza wszystkich kosztów, o których wspomnieliśmy wyżej, pomoże Ci uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek w przyszłości i wybrać najkorzystniejszą ofertę najmu.
Redakcja wynajembiur.pl
Redakcja wynajembiur.pl
Redakcja serwisu wynajembiur.pl to zespół doświadczonych ekspertów specjalizujących się w rynku nieruchomości komercyjnych i profesjonalnym doradztwie przy wynajmie biur.
Zobacz stronę autoraArtykuł
Artykuł
Artykuł
Artykuł
Artykuł
Artykuł
Opowiedz nam o swoich potrzebach, a my pomożemy
Ci wybrać biuro dopasowane do Twojej firmy.
Napisz do nas!
Dziękujemy za wysłanie wiadomości
Wkrótce skontaktujemy się z Tobą
Wysłanie wiadomości
Otrzymaliśmy Twoją wiadomość. Nasz doradca wkrótce się z Tobą skontaktuje.
Kontakt
Opiekun nieruchomości zbada Twoje potrzeby. Następnie otrzymasz od nas przegląd rynku oraz odpowiedzi na zadane pytania.
Spotkanie i wizja lokalna
Zaprosimy Cię na spotkanie, omówimy szczegóły i pokażemy inwestycje.
Zostaw swój adres mailowy, a my wyślemy Ci raport przygotowany przez naszych ekspertów.
Wysłaliśmy raport na podany adres mailowy